پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251291
آغاز سرمايه‌گذاري قطر در جنوب ايران/ بوشهر در سود جام جهاني ۲۰۲۲ شريک مي‌شود
تاریخ انتشار : 1400/12/24 07:42:50
نمایش : 958
علي‌رغم اينکه در دولت گذشته نسبت به ظرفيت بزرگ کشور قطر در زمينه روابط و شراکت اقتصادي و موارد ديگر بي‌تفاوت بود اما آغاز همکاري‌ها بين دو کشور در دولت سيزدهم، مي‌تواند منافع بزرگي را براي ايران و به خصوص استان بوشهر به همراه داشته باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از سپاس؛ ايران در حدود يک دهه گذشته با سختي ها و تحريم هاي فراواني روبرو بود که بخش بزرگي از اين سختي ها به دليل سياست مسئولان بود.

سفر اخير آيت الله رئيسي به قطر باعث خيرات و برکات فراواني شد که آثار آن در استان بوشهر به وضوح قابل لمس و مشاهده است. اين سفر از آن جهت اهميت بيشتري پيدا مي‌کند که در سال ۲۰۲۲ ميلادي قرار است رويداد بزرگ ورزشي يا به عبارتي يکي از بزرگترين رويدادهاي ورزشي در منطقه خليج فارس و غرب آسيا به ميزباني قطر برگزار شود.

هيئت ايراني در سفر به قطر در ارتباط با حوزه‌هاي مختلف گفتگوهايي انجام داد و به توافق هايي نيز دست يافت که بخش مهمي از اين توافق به همکاري ايران با قطر در زمينه جام جهاني بود.

شبه جزيره قطر از شمال شرق عربستان به طول ۱۶۰ کيلومتر به داخل خليج فارس گسترده شده‌است. در سال ۲۰۱۷ جمعيت قطر ۲٫۶ ميليون نفر بوده‌است، ۳۱۳٬۰۰۰ شهروند قطر و ۲٫۳ ميليون تبعه خارجي. به دليل حضور زياد کارگران مهاجر مرد، تنها حدود يک‌چهارم جمعيت اين کشور را زنان تشکيل مي‌دهند.

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، قطر به عنوان امن‌ترين کشور عربي در منطقه و در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ معرفي شد. اين کشور همچنين با ثبت شاخص ۰٫۷۴٪ بر پايه آخرين رتبه‌بندي بلاياي طبيعي دانشگاه سازمان ملل، کم‌ريسک‌ترين کشور دنيا است.

آب و هواي قطر بياباني است. در اين کشور زمستان، هوايي خنک دارد. در زمستان در اثر توده هوايي سوداني باران‌هاي سيل آسايي در اين کشور مي‌بارد که خسارت به بار مي‌آورد؛ ولي تابستان هوايي شرجي و گرم دارد.

نامساعد بودن هوا در قطر زمينه داشتن کشاورزي و همچنين دام پروري را در اين کشور محدود کرده است از سوي ديگر با تعوجه به درآمد بالاي اين کشور در زمينه نفت و گاز نيازي سياست تامين مواد غذايي از ساير کشورها را در دستور کار قرار داده است.

نقش بوشهر در سفره قطر بايد پررنگ شود

الله کرم مشتاقي ديپلمات بوشهري ايران در لبنان در خصوص تاثير جنوب ايران به عنوان يکي اظهار کرد: قطر در زمينه تامين مواد غذايي خود نياز به ديگر کشورها دارد و و در حال حاضر از کشورهاي دوردست مانند برزيل و کشورهاي اروپايي نياز غذايي خود را تامين ميکند اما با رايزني با مسئولان قطر استان بوشهر که داراي ظرفيت مناسب کشاورزي ست مي تواند بخشي قابل توجه از نياز غذايي کشور قطر را تامين کند.

اين کارشناس مسائل سياسي عنوان کرد: استان بوشهر فاصله کمي تا قطر دارد و از سال هاي قبل نيز ارتباط هاي ترانزيتي بين دو کشور برقرار بوده است که با توسعه بنادر در استان بوشهر بايد براي افزايش اين سهم سرمايه گذاري اقدام کرد.

وي افزود: آنچه قطر بدان نيازمند است به راحتي از سوي استان ما قابل تامين است. قطر مواد خوراکي خود را از کشورهاي دور دست مانند برزيل، ترکيه، استراليا و هند تامين ميکند در حالي که استان بوشهر به راحتي مي تواند تامين کننده بخش اعظمي از اقلام اوليه و فراوري شده خوراکي قطر باشد.

مشتاقي اظهار داشت: از سوي ديگر بوشهر با عنوان جاذبه هاي زيباي طبيعي و تاريخي خود ميتواند محل حضور جهانگردان و مسافران قطري باشد. در بخشي از خاطرات دکتر سخايي سفير اسبق ايران در قطر با عنوان ده سال ماموريت در خليج فارس از قول يک شاهزاده عرب خليج فارس آمده: "هفته پيش جزاير هاوائي بوده ام، اما هيچ چيز برايم لذت بخش تر از دويدن و جست و خيز کردن و بازي با پرندگان شکاري و شکار تيهور در دشت هاي دشتستان نيست".

وي بيان کرد: از سوي ديگر بوشهر به عنوان نزديکترين خط مرزي ايران به قطر مي تواند پذيراي سرمايه گذاري هاي قطري ها باشد، مي دانيم که ايران و قطر در مساله گاز از يک سفره برداشت مي کنند که البته متاسفانه به دلايلي ما نتوانسته ايم سهم خود را به طور شايسته برداشت کنيم.

اين کارشناس مسائل بين‌الملل تأکيد کرد: توصيه بنده در گام اول تقويت در امور فرهنگي-اجتماعي است و سپس به مرور جذب تجار و معرفي محصولات بوشهر و نهايتاً پرداختن به مباحث کلان اقتصادي. بوشهر مي‌تواند با هماهنگي وزارت کشور با شهرهاي مختلف قطري پيمان خواهرخواندگي ببندد و دانشگاه هاي استان با هماهنگي وزارت علوم به تبادل استاد و دانشجو با موسسات علمي قطري بپردازد.

بوشهر پروتئين قطر را در جام جهاني تامين مي کند

بنابراين گزارش، هفته گذشته يک هيئت اقتصادي از قطر به ايران سفر کردند و با حضور در استان بوشهر اولين سرمايه گذاري خود را در اين استان با افتتاح مرکز قرنطينه دامپزشکي انجام دادند. در اين مرکز قرار است نياز کشور قطر به خصوص در روزهاي ميزباني از جام جهاني بخش پروتئين خطر را تامين کند همچنين دام از ساير کشورها در اين مرکز قرنطينه ميشود و پس از بسته بندي به قطر و ساير کشورها صادر خواهد شد.

احمد محمدي‌زاده استاندار بوشهر در آيين افتتاح مرکز قرنطينه دامپزشکي بوشهر با مشارکت سرمايه‌گذار قطري با بيان اينکه توسعه روابط اقتصادي با کشور قطر يکي از سياست‌هاي مهم دولت و استان بوشهر اظهار کرد: دنبال توسعه روابط اقتصادي همانند روابط سياسي و امنيتي با کشور دوست، همسايه و برادر قطر هستيم.

وي افتتاح مرکز قرنطينه دامپزشکي در بوشهر را در راستاي همکاري با کشور قطر دانست و بيان کرد: در اين ايستگاه دام‌هاي ايراني به مقصد کشورهاي حاشيه جنوبي خليج‌فارس و دام‌هاي ديگر از ديگر نقاط دنيا در اين ايستگاه نگهداري و قرنطينه و سپس صادر مي‌شود.

ايران پشتيباني قطر در مسابقات جام جهاني شد

محمدي‌زاده استاندار بوشهر با اينکه اين ايستگاه برادران قطري انجام داده‌اند خاطر نشان کرد: اين طرح به‌عنوان اقدام اول اجرا شده و قرار است در تکميل آن يک کشتارگاه صنعتي بزرگ و صنايع بسته‌بندي گوشت قرمز ايجاد شود.

 محمدي‌زاده عرضه دام به داخل و خارج از کشور را از اهداف راه‌اندازي مرکز قرنطينه دامپزشکي بوشهر دانست و تصريح کرد: استان بوشهر به‌عنوان وارد کننده دام و صادر کنندگان گوشت قرمز مي‌شود که در اين راستا جهاد کشاورزي و دامپزشکي استان بوشهر با سرمايه‌گذار قطري در اجرا زيرساخت‌هاي لازم همکاري مي‌کنند.

وي با بيان اينکه در سفر رئيس جمهور به کشور قطر تفاهم‌نامه‌هاي گوناگون براي ارتقا سطح روابط تجاري و اقتصادي ايران و قطر منعقد شد افزود: در سفر رئيس جمهور به قطر، ايران به‌عنوان پشتيباني اين کشور در مسابقات جام جهاني تعيين شده است.

ايجاد خط مستقيم پرواز بين بوشهر و دوحه

صالح جابر المري سرمايه‌گذار قطري نيز در خصوص قرنطينه دام که بر اساس پروتکل‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها بين ايران و قطر ايجاد شده است اظهار داشت: در اجرا مرکز قرنطينه نگهداري دام، استانداردهاي بهداشت جهاني مورد توجه قرار دارد.

جابر المري خاطر نشان کرد: بوشهر به‌عنوان مرکز قرنطينه دامپزشکي انتخاب شده است و در قرنطينه دام بوشهر تلاش مي‌شود بيماري‌هاي دام مهار و کنترل شود و در اين زمينه سلامت دام‌ها حائز اهميت است.

ايجاد ارتباط بين ايران و قطر نيازمند راه اندازي خط مستقيم پروازي است که در زمينه ي جابجايي وسافر و گردشگر به خصوص در زمان جام جهاني با سرعت مسافران را جابجا کند.

علي باستين معاون اقتصادي استاندار بوشهر نيز در اين خصوص گفت: پيگيري‌هاي متعددي براي راه‌اندازي خط هوايي بوشهر دوحه و همچنين خطوط کشتيراني بوشهر به قطر انجام شده است
باستين افزود: با توجه به اينکه پرواز بوشهر – دبي راه اندازي شد و اولين پرواز آن نيز انجام شد و به فضل خدا در روزهاي آينده خبرهاي خوبي در زمينه ايجاد پرواز مستقيم  از بوشهربه دوحه براي مردم خواهيم داشت.

 آشنايي با محصولات کشاورزي استان بوشهر

 با توجه به ارتفاع از سطح دريا عمق چاه هاي آب در اين استان پايين بوده و حدود ۱۴ هزار حلقه چاه در اين استان به ثبت رسيده است. با توجه به اين مسائل مي‌ توان گفت که استان بوشهر از نظر منابع آبي تقريبا غني است، گرچه طي ساليان اخير با مشکل و تنش آبي نيز رويرو بوده است و از اين رو مي تواند از اين ويژگي در توسعه کشاورزي استفاده نمايد. مهمترين محصولاتي که در استان بوشهر کاشت و به بازار عرضه مي‌شوند به قرار زير است؛

۱- گندم و جو

حدود ۱۲۰ هزار هکتار از اراضي استان بوشهر تحت کشت گندم است که در حدود  يک ميليون تن گندم يه سازمان غلات تحويل داده مي شود.
  واحدهاي دامداري مختلفي نيز در استان بوشهر مشغول به فعاليت هستند که از ضايعات گندم شامل کاه و نيز از جو توليدي براي استفاده دام هاي اين واحد ها استفاده مي گردد. به عبارتي ميزان توليدات دامي اين استان حدود ۸۰ هزار تن مي باشد. 

۲-خرما

خرما در استان بوشهر يکي از محصولات اصلي در سبد کشاورزي اين استان است و خرماي توليد شده در اين استان به سراسر ايران و ديگر نقاط جهان صادر مي شود.
ميزان توليد خرما در اين استان حدود ۱۵۰ هزار تن تخمين زده شده است که  طبق آخرين آمارها ۳۳ هزار هکتار از اراضي قابل کشت استان بوشهر به نخلستان ها اختصاص يافته است. 

سالانه ۱۶۲هزار تن محصول از نخيلات استان بوشهر توليد مي‌شود که از اين ميزان ۹هزار و ۵۰۰ تن در مرحله خارک معادل ۶ درصد، ۴۶هزار تن رطب معادل ۲۹ درصد و ۱۰۶هزار و ۵۰۰ تن خرما معادل ۶۵ درصد برداشت مي شود.

عمده خرماي استان بوشهر در  خود کشور به مصرف مي رسد چيزي حدود ۳۰ هزار تن صادرات مي شود . صادرات اين محصول به  کشورهاي هند، پاکستان، آسياي ميانه، روسيه، کشورهاي حاشيه خليج فارس و اروپايي  است.

در اين استان ۴۰ واحد صنعتي بسته بندي خرما فعال است با توجه به اهميت بسته بندي با کيفيت در صادرات خرما ، آشنايي فعالان حوزه بسته بندي خرما در اين استان با دانش هاي روز و مطابق با استانداردهاي جهاني اجتناب ناپذير است.



۳- گوجه فرنگي

 ساليانه ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگي خارج از فصل از حدود ۱۴ هزار هکتار اراضي تحت کشت گوجه فرنگي در بوشهر توليد مي‌شود.. 

۴- مرکبات

 انواع مرکبات شامل پرتقال و ليمو ترش در استان بوشهر با سطح زير کشت حدود ۵ هزار هکتاري در حال کشت و ضرع است و ساليانه حدود ۵۵هزار تن  از اين ميوه به بازار عرضه مي گردد. شهرستان هاي جم و دشتستان مهمترين قطبهاي توليد اين ميوه در استان بوشهر به شمار مي روند.

۵- انواع صيفي جات و سبزيجات

پياز، سيب زميني، فلفل، خيار، هندوانه، انواع طالبي و ملون، کاهو و کلم و نيز انواع سبزيجات تازه از جمله محصولاتي هستند که در استان بوشهر کاشته و به ساير مناطق ايران ارسال مي شوند.

بنابراين گزارش، استان يکي از توليد کنندگان بزرگ اين دسته از محصولات به شمار آمده و بخش قابل توجهي از آن را نيز به کشورهاي اطراف صادر مي‌کند. با توجه به اين ظرفيت هاي مهم استان بوشهر که در فاصله اي نزديک با کشور همسايه‌ي جنوبي خود، قطر دارد ايجاد ارتباطات ديپلماتيک مي تواند تاثير بسزايي در پيشرفت اقتصادي جنوب ايران و به خصوص استان بوشهر داشته باشد همچنين منبع مهمي براي ورود ارز به کشور شود اما اين مهم نيازمند برنامه ريزي دقيق و با همت جهادي مسئولان است.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html